S. 3- Hz. Fatıma'nın anne ve babasının
isimleri nedir?
C. 3-
Babasının ismi “Muhammed” (s.a.a), annesinin ismi ise “Hadice”dir.
S. 4- Hz. Fatıma (a.s) ne zaman ve nerede
dünyaya geldi?
C. 4- Hicretin
beşinci yılı Cemadissani'nin yirmisinde Cuma günü şafak sökmek üzereyken
Mekke-i Muazzama'da dünyaya geldi.
S. 5- Hz. Fatıma dünyaya
geldiğinde, kaç kişi Hz. Hadice'nin yardımına koştu ve onların isimleri ne idi?
C. 5- Hz.
Fatıma doğduğunda, Beni Haşim kadınlarına benzer dört uzun boylu kadın Hz.
Hadice'nin yanına gelerek onlardan biri şöyle dedi: “Ey Hadice! Biz Allah'tan
taraf sana doğru gelmişiz, bir senin bacılarınız; ben Hz İbrahim'in eşi Sara’yım, bu da cennette seninle
beraber olacak olan Asiye’dir, öbürü
de Hz. Musa'nın bacısı Gülsüm’dür. Allah
Teala, doğum yaptığında sana yardım etmek için bizi senin yanına göndermiştir.”[1]
S. 6- Hz. Fatıma'ya neden “Fatıma”
diyorlar?
C. 6- Hz.
Fatıma (a.s), her kötülükten beri, o ve Şiileri cehennem ateşinden uzak, yüce
ilim ve kemali diğer kimselerden ayrı olduğundan dolayı ona Fatıma denilmiştir.
Fatıma “feteme” kökünden türeyip kesti ve ayırdı anlamına gelmektedir; “Fatım”
kesen ve ayıran demektir.[2]
S. 7- Hz. Fatıma'ya neden “Zehra” diyorlar?
C. 7- İmam
Hasan Askerî (a.s) şöyle buyurmuştur: “Hz.
Fatıma'ya “Zehra” denilmesinin
sebebi şudur ki, her gün üç defa cemalinin nuru Hz. Ali'ye tecelli ediyordu.”
[3]
S. 8- Hz. Fatıma'ya neden “Tahire”
diyorlar?
C.
8- Hz. Fatıma'ya “Tahire”
denilmesinin sebebi, her çeşit pislikten tertemiz olması ve nifas kanı
görmemesinden dolayıdır.
S. 9- Hz. Fatıma'ya neden “Betul” diyorlar?
C. 9- Bir
rivayette şöyle geçiyor: “Hz. Fatıma'ya “Betul” denilmesinin sebebi, adet
(hayız) görmediği içindir. Nitekim Hz. Meryem'e de bundan dolayı “Betul” denilmiştir.”
S. 10- Hz. Fatıma'ya neden “Hura-yi İnsiyye” diyorlar?
C. 10- Hz.
Resullullah (s.a.a) miraçlarının birinde göğe üruç ettiğinde (gittiğinde)
cennet meyvelerinden yedi, Allah Tela o cennet yemeklerini Hz. Peygamber
(s.a.a)’in sulbünde suya dönüştürdü, Hazret miraçtan yeryüzüne döndüğünde
Hatice'yle yattı, böylece Hz. Fatıma'nın nuru Hz. Hatice'nin rahminde yer aldı.
Bundan dolayı Hz. Fatıma'ya “Hura-yi
İnsiyye” (yani insan cinsinden olan huri) denildi.
S. 11- Hz. Fatıma'nın ismi Allah Teala'nın
hangi isminden iktibas edilmiştir?
C. 11- “Fatır”
isminden iktibas edilmiştir.
S. 12- Hz. Fatıma’ya göklerde ne diyorlar?
C.
12- “Nuriye”, “Semaviye” ve “Haniye” diyorlar.
S. 13- Hz. Fatıma’ya neden
“Haniye” diyorlar?
C.
13- Ona “Haniye” denilmesinin sebebi, kocası ve çocuklarına şefkatli ve
merhametli olduğundan dolayıdır.
S. 14- Hz. Fatıma (a.s) hangi açıdan
Resulullah (s.a.a) 'e en çok benziyordu?
C. 14- Hz.
Fatıma (a.s), konuşma ve yürüme açısından Hz. Peygamber (s.a.a)'e herkesten
daha çok benziyordu.
S. 15- “Ümmü Ebiha”nın manası nedir ve bu
lakabı kim Hz. Fatıma'ya vermiştir?
C. 15- “Ümmü”
kelimesi, anne manasına gelmesinden ilave esas ve kök anlamına da gelmiştir.
Nitekim Mekke'ye “Ümm'ül- Kura” ve şaraba “ümm'ül- habais” diyorlar. Binaenaleyh
“Ümm-i Ebiha”, nübüvvet ve velayetin
esası, kökü ve mazharı manasınadır.[4]
Şüphesiz Hz. Fatıma imamet ve velayet meyvelerini yetiştiren gölgeli bir
ağaçtı. Bu lakabı Hz. Resulullah (s.a.a) değerli kızına vermiştir, gerçekten
onun şanına layık bir lakaptır.[5]
S. 16- Hz. Fatıma (a.s) kaç yaşında ve
kiminle birlikte Medine'ye hicret etti?
C. 16- Sekiz
yaşında Hz. Ali'yle birlikte Mekke'den Medine'ye hicret etti.
S. 17- Hz. Ali ile Hz. Fatıma hangi tarihte
evlendiler?
C. 17-
Hicretin 2. Yılı Zilhicce'de (bazı rivayetlere göre Zilhicce'nin 6. günü)
evlendiler.
S. 18- Hz. Fatıma'nın mihriyesi ne kadardı?
C. 18- Hz.
Resulullah (s.a.a) Hz. Fatıma'ya şöyle buyurdu: “Senin nikahını Ali'ye kıydım, mihriyen 480 dirhem (400 miskal gümüş)
kararlaştırıldı.”
Hz. Ali (a.s)
bu miktar parayı zırhını (savaş elbisesini) satarak hazırlamıştı.
C. 20- Beş
çocuğu vardı: Hasan, Hüseyin, Zeyneb, Ümmü Gülsüm, Muhsin.
S. 21- “Fedek” nedir ve onunla ilgili ayet
hangi surede geçmiştir?
C. 21- Fedek,
Medine'nin 140 km. uzaklığında vaki olan, Hayber'in çok verimli, sulu,
hurmalıklı ve bayındırlı bir köyü idi. Fedek
Yahudilerin elinde idi, hicretin yedinci yılında Müslümanlar Peygamber'in
önderliğiyle Hayber'i fethettiklerinde Yahudiler savaşmaksızın orayı Hz.
Peygamber'in ihtiyarına bıraktılar. Artık o zamandan sonra Fedek Peygamber'in şahsı mülkü oldu. “Ve ati ze'l kurba hakkahu” [7]
(Akrabaya hakkını ver) ayeti nazil olduğunda Hz. Peygamber (s.a.a) Fedek'i Hz. Fatıma'ya bağışladı.
S. 22- Hz. Resulullah'ın vefatından sonra
kim Fedek'i tasarruf etti?
C. 22- Ebu
Bekir Fedek'i tasarruf etti ve Hz. Fatıma'nın işçilerini aradan çıkardı.
S. 23- Hz. Fatıma, Fedek'in kendi mülkü
olduğunu ispatlamak için kimi şahit gösterdi?
C. 23- İlk
önce Hz. Peygamber'in, cennetle kendisini müjdelediği muhterem bir kadın olan
“Ümm-ü Eymen”i, daha sonra Hz. Ali'yi şahit gösterdi.
S. 24- Kim, Hz. Fatıma'nın Fedek'e
malikiyet senedini yırttı?
C. 24- İkinci
Halife (Ömer) yırttı.
S. 25- Hz. Fatıma
(a.s), hangi savaşta cephede hazır olup Hz. Peygamber (s.a.a) için biraz ekmek
götürdü?
C. 25- Hendek
savaşında.
S. 26- Hz. Fatıma (a.s ) açısından kadın
için en iyi sıfat nedir?
C. 26- Hz.
Fatıma (a.s) şöyle buyurmuştur: “Kadınlar
için en iyi sıfat, onların namahrem erkekleri görememeleri, namahrem erkeklerin
de onları görmemesidir.”
S. 27- “Mushaf-ı Fatime” nedir ve kimin
eliyle yazılmıştır?
C. 27- İmam
Sadık (a.s) şöyle buyurmuştur: “Fatıma
(aleyha selam) bir mushaf hatıra bıraktı, o mushaf Kur’ân değildir; ama Allah
Teala'nın Hz. Fatıma'ya ilham ettiği ve Hz. Ali (a.s) vasıtasıyla da yazılan
sözlerdir.” [8]
S. 28- Hz. Fatıma(a.s)ın, yirmi yıl
Kur’ân'dan başka bir söz söylemeyen hizmetçisinin ismi
nedir?
C.
28- Fizze (r.a) idi.
S. 29- Hz. Fatıma'nın cennette Allah
Teala'dan istediği şey nedir?
C. 29-
Resulullah (s.a.a) şöyle buyurmuştur: “Fatıma
cennete girdiğinde Allah Teala ona şöyle buyuracaktır: Ey Fatıma! Sana bağışta
bulunmam ve seni hoşnut etmem için dilediğin şeyi benden iste.
Fatıma (a.s) şöyle arz edecektir: Allah'ım! Sen benim ümidimsin,
ümidimden daha yücesin! Senden isteğim benim ve ailemin dostlarını cehennem ateşinde
cezalandırmamandır.
Allah Teala bu söz üzerine ona şöyle
buyuracaktır; Ey Fatıma! İzzet ve celalime ant olsun ki, yer ve gökler yaratılmadan
iki bin yıl önce, senin ve ailenin dostlarını cehennem ateşiyle
cezalandırmayacağıma dair kendime yemin etmişim.” [9]
S. 30- Hz. Fatıma (a.s), namaz ve zekatın
felsefesi hakkında ne buyurmuştur?
C. 30- Hz.
Fatıma (a.s) şöyle buyurmuştur: “Ey Müslümanlar
bilin ki; bu semavi kanunlar sizlerin saadet ve tekamülünüz için inmiştir.
Namaz, Allah huzurunda secdeye kapanmanız ve azamet dergahında huzu göstermeniz
içindir. Zekat da kalplere muhabbet, insan severlik, merhamet ve iyilik
severliğin yerleşmesi ve servetinizin artması içindir.”
S. 31- Hz. Fatıma,
ahkamın (oruç, adalet, hac, cihad, iyiliğe emretmek ve kötülükten sakındırmak)
felsefesi hakkında ne buyurmuştur?
C. 31- Hz.
Fatıma (a.s) ahkamın felsefesi hakkında şöyle buyurmuştur:
“Oruç ihlasın sağlamlaşması, hac dinin
ayakta durması, adalet kalplerin kaynaşması (toplumda eşitlik ve düzenin
korunması), cihad İslam'ın izzeti, küfür ve nifak ehlinin zillete düşmesi,
iyiliğe emir ve kötülükten nehiy etmek ise insanların ıslahı için farz
kılınmıştır.” [10]
S. 32- Umeys kızı Esma kimdir?
C. 32- Umeys
kızı Esma, Cafer-i Tayyar'ın hanımı idi, takriben on beş yıl Habeşistan'da
onunla yaşamış ve o şehit olduktan sonra Ebu Bekir'le evlenmiştir. Muhammed bin Ebu
Bekir bu evliliğin neticesidir.
S. 33- Beyt'ül- Ahzan nedir ve kimin eliyle
yapılmıştır?
C. 33- Hz. Ali
(a.s), Medine'nin ileri gelenlerinin; “Ya
Ali! Fatıma'dan iste ki Hz. Peygamber'in musibetinde gece veya gündüz ağlasın.”
demeleri üzerine Medine'de halkın evlerinden uzak olan Baki mezarlığında bir
(gölgelik) yaptı ve onu “Beyt'ul- Ahzan” yani (Gamlar Evi) adlandırdı.
S. 34- “Bekkaun” (çok ağlayanlar)
kimlerdir?
C. 34- İbn-i
Babeveyh, sahih bir senetle şöyle rivayet etmiştir: Bekkaun (çok ağlayanlar)
beş kişi idi:
1)
Hz.
Adem (a.s).
2)
Hz.
Yakup (a.s).
3)
Hz.
Yusuf (a.s).
4)
Hz.
Fatıma (a.s).
5)
İmam
Seccad (a.s).
S. 35- Hz. Fatıma'nın faziletlerinden
bazılarını açıklayın?
C. 35- Hz.
Fatıma (a.s), haklarında tathir ayeti (Ahzab/33 ) nazil olan Al-i Aba'dan ve
mübahale olayına katılanlardan biridir. O, on bir İmam'ın annesi ve
Resulullah'ın neslinin kıyamete kadar onun ve evlatlarının nesliyle devam
edecek olan yadigarıdır. Hz. Fatıma iki cihanın kadınlarının hanım efendisi ve
Hz. Resulullah'a herkesten daha çok benzeyendi. Onun ahlak ve yaşam tarzı
Resulullah'ın ahlak ve yaşam tarzını anımsatıyordu. Resulullah (s.a.a) Hz.
Fatıma'yı çok öpüyordu, cennet kokusunu almak istediğinde onu kokluyor ve şöyle
buyuruyordu: “Fatıma, bedenimin bir
parçasıdır, herkesten bana daha azizdir, onu hoşnut eden beni hoşnut etmiştir,
ona zulüm yapan bana zulüm yapmıştır.” [11]
S. 36- Hz. Fatıma'nın
hayatı haç döneme ayrılır?
C.
36- İki döneme ayrılır:
1-
Babası ve
eşiyle birlikte olduğu dönem.
2-
Babasının
vefatından sonraki bir kaç aylık dönem.
S. 37- Hz. Fatıma (a.s) ne zaman ve nerede
şahadete erişti?
C. 37- Hz.
Fatıma (a.s), hicretin 11. Yılı Cemade'l- Ula'nın on üçüncü veya on beşinci
(bir kavle göre Cemad’is- Sani'nin üçüncü) günü, akşamla yatsı namazı arası
Medine-i Münevvere'de şahadete erişti.
S. 38- Hz. Fatıma
(a.s) kaç yaşında şahadete erişti?
C.
38- On sekiz yaşında; 28, 30 ve 35 yaşlarında diyenler de olmuştur.
S. 39- Hz. Fatıma'nın şehit
olmasının sebebi ne idi?
C. 39- İmam
Sadık (a.s) şöyle buyuruyor: “Hz. Fatıma
(a.s) şahadete erişmesinin sebebi şudur: İkinci halifenin kölesi olan Konfuz,
onun emriyle elindeki kılıcın kınıyla Hz. Fatıma'ya ağır bir darbe vurdu, bu
darbenin sonucu oğlu Muhsin sıkt oldu (düşük yaptı) ve ağır bir şekilde
hastalandı, hasta yatağına düştüğünde, ona zulüm yapan kimselerin onu
ziyaretine gelmesine izin vermedi. [12]
S. 40- Hz. Fatıma'nın kefeninin kenarlarına
ne yazılmıştı?
C. 40- Nakl
olan rivayete göre, Kesir bin Abbas, Hz. Fatıma'nın kefeninin kenarlarına şu
cümleyi yazdı: “Teşhedu en la ilahe
illellah ve enne Muhammed'en resulullah” (Fatıma -a.s- Allah'tan başka bir
İlahın olmadığına ve Muhammed'in O'nun elçisi olduğuna şahadete ediyor.)[13]
S. 41- Hz. Fatıma'nın cenazesine kaç kişi
namaz kılıp onu teşyi etti?
C.
41- Gecenin bir zamanında Hz. Ali (a.s), İmam Hasan, İmam Hüseyin, Ammar,
Mikdad, Akil, Zübeyr, Ebuzer, Selman, Bureyde ve Beni Haşim'den olan bir kaç
özel kişi Hz. Fatıma'nın cenazesini evden dışarı çıkarıp namazını kıldılar,
daha sonra gece yarılarında onu toprağa verdiler.
S. 42- Hz. Ali (a.s), Hz. Fatıma'nın
kabrinin tanınmaması için ne yaptı?
C. 42- Hz. Ali
(a.s), Hz. Fatıma'nın kabrinin etrafında, kabrin tanınmaması için yedi, bir
rivayete göre ise kırk sembolik kabir yaptı.
S. 43- Hz. Fatıma'nın vasiyetnamesinin
içeriği ne idi.?
C. 43- Hz. Ali
(a.s), örtüyü Hz. Fatıma'nın yüzünden kaldırdığında, onun başucunda bir mektup
olduğunu gördü, içerisinde şöyle yazılmıştı:
“Rahman ve
Rahim Allah'ın adıyla. Bu, Resulullah'ın kızı Fatıma'nın vasiyetidir. Fatıma,
Allah'tan başka bir İlahın olmadığına, Muhammed (s.a.a) 'in O'nun kulu ve
elçisi, cennet ve cehennemin hak ve kıyametin kopmasında şüphe olmadığına ve
Allah'ın ölüleri dirilteceğine şahadet ediyor. Ey Ali! Ben Peygamber'in kızı
Fatıma'yım, Allah Teala, dünya ve ahrette seninle beraber olmam için beni
seninle evlendirdi; sen diğerlerinden bana daha layıksın; geceleyin bana gusül
ver, beni kefenle, bana namaz kıl, hiç kimseye haber vermeden beni toprağa ver;
seni Allah'a ısmarlıyor ve çocuklarıma kıyamete dek selam gönderiyorum.”[14]
S. 44- Hz. Fatıma'nın kabri nerededir?
C. 44- Hz.
Fatıma'nın kabrinin nerede olduğu tam kesin değildir. Bununla birlikte büyük
bir ihtimalle şu üç yerden birindedir:
a)
Hz.
Peygamberi (s.a.a) 'in kabrinin kenarında.
b)
Baki
mezarlığında.
C)
Mescid'un-
Nebi'de; Hz. Peygamber'in kabri ile minberi arasında.